RSS Flöde

Carcassonne

Postat den

Detta brädspel går ut på att man ska bygga upp en värld med hjälp av kort. Korten innehåller antingen vägar, stadsdelar eller kloster. Man turas om tills korten är slut och sen räknar man samman poäng utifrån antalet städer man byggt, vägar och kloster.

Man kan spela lokalt på sin iPad med sina vänner, eller mot datorns AI. Man kan även koppla upp sig mot internet och spela mot sina vänner eller mot slumpmässiga spelare. Jag har inte provat något spel med onlineläge ännu. . När man spelar med andra kan man även chatta med dem. Om man hoppar ur programmet och gör nått annat så kommer det upp en påminnelse när det är ens tur att flytta.

Det finns 2 lägen att spela i, Solitaire och Normal. Jag föredrar Normal:)

När man avslutat sin match får man upp statistik för matchen och man kan tydligt se på vilka områden man spelat väl och inom vilka områden man fått poängen. Det är väldigt behaglig gitarrmusik genom hela spelet och det är ett väldigt välgjort spel . Och ett himmelrike för oss som gillar brädspel!  Man har lyckats göra ett mycket bra spel snäppet bättre på iPad /iPhone  och det är en prestation när det gäller Carcassonne. Priset på denna app ligger på 75kr och har legat på den prisnivån ett bra tag ,men det är den klart värd !



Från Wikipedia :

Varje spelare har sju markörer av trä formade som små personer, vanligtvis kallade ”gubbar”; varje spelare har sin egen färg. Spelmarkörerna kallas på engelska för meeples.

Spelet går ut på att en spelplan successivt byggs upp. Detta sker genom att spelarna i tur och ordning drar och placerar ut slumpmässiga brickor med fält, vägar, städer och kloster. På detta sätt växer ett landskap fram, och för spelarna gäller det att få så många poäng som möjligt. När en spelare placerar ut sin dragna bricka så att den påbörjar ett nytt fält, stad, väg eller kloster kan denne sätta en av sina sju spelmarkörer på brickan och på så sätt inta detta område. Genom att bygga klart en stad eller väg får spelaren poäng för detta beroende på hur stor staden är eller hur lång vägen är. Ett kloster blir klart då det lagts åtta andra brickor runt den. Då får spelaren nio poäng och får tillbaka sin spelmarkör.

Markörer som gett poäng återvänder till spelaren och kan användas för att inmuta nya områden. Om ett fält intas är emellertid den aktuella markören fast där till slutet på spelet. Då ges poäng för alla färdigbyggda städer som gränsar till fältet.

En markör kan aldrig placeras på redan inmutat område. Däremot kan en spelare påbörja en ny stad, väg eller ett fält och placera sin markör där, och sedan bygga ihop detta med en befintlig stad/väg/fält. Den som i slutändan har flest markörer på ett område är den som kan göra anspråk på poängen. Det finns flera utgåvor av reglerna på olika språk och vissa detaljer har förändrats i de senare utgåvorna.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: